|
|
1 september 2015
Het nieuwe abonnement van De Lijn aankopen... of toch niet !?
Op 5 augustus 2015 verstuurde
de Vlaamse Ouderenraad een persbericht uit om de onduidelijke
communicatie over de nieuwe tarieven van De Lijn voor 65-plussers aan
te kaarten. In navolging van dit persbericht verkreeg de Vlaamse
Ouderenraad nieuwe informatie van De Lijn met betrekking tot het gratis
abonnement voor 65-plussers.
Vanaf 1 september 2015 vervalt het gratis abonnement van De Lijn
Vanaf 1 september 2015 vervalt het gratis abonnement van De Lijn voor
65-plussers, de Omnipas 65+. Voor de meesten althans. Ziehier meer
duidelijkheid omtrent de wijzigingen en mogelijkheden. In de loop van
de voorbije weken ontving je als 65-plusser en bezitter van een
MOBIB-kaart een brief met overschrijvingsformulier en een folder. Kijk
na of jij wel een abonnement dient te betalen OF wel degelijk een
abonnement nodig hebt !
65-plussers met een statuut ‘Persoon met een handicap’
kregen een gratis papieren abonnement toegestuurd. Van zodra dit
statuut wordt toegekend door het Vlaams Agentschap voor Personen met
een Handicap (VAPH) of de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
(FODSZ) geven zij dit door aan De Lijn. Deze mensen krijgen automatisch
een gratis abonnement van De Lijn en moeten hiervoor niets doen. Dit
gratis abonnement wordt echter nog NIET opgeladen op een MOBIB-kaart.
Wie behoudt een gratis abonnement van De Lijn ?
De Vlaamse Overheid heeft beslist om voor volgende groepen van 65-plussers verder een gratis abonnement te voorzien :
* oud-strijders en oorlogsinvaliden
* 65-plussers met een handicap indien ze VOOR hun 65ste een
erkenning kregen bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een
Handicap (VAPH)
* 65-plussers die een Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) ontvangen
* 65-plussers die een Integratietegemoetkoming (IT) ontvangen
Wat moet je doen als je een MOBIB-kaart hebt en recht hebt op een gratis abonnement ?
Reis je momenteel met een MOBIB-kaart met een gratis abonnement voor
65-plussers en heb je recht op een gratis abonnement gooi dan
deze kaart zeker niet weg. Deze kaart is 5 jaar geldig en je hebt ze in
de toekomst nodig als ‘moederkaart’ bij de omschakeling van
het gratis papieren abonnement voor personen met een handicap naar een
elektronische versie.
Indien je na 1 september 2015 vaststelt dat je abonnement niet in orde is, laat dit dan weten aan De Lijn (Tel 070 220 200).
Wat is echt de beste koop indien je geen gratis abonnement krijgt
* 65-plussers die het statuut van Vervoersgarantie hebben, kunnen
een abonnement kopen aan verlaagd tarief, nl. voor 40 euro. Dit geldt
voor personen met een Gewaarborgd inkomen voor bejaarden of een
Inkomensgarantie voor ouderen.
* Als je niet in aanmerking komt voor een abonnement aan een
verlaagd tarief en meer dan 17 keer per jaar een heen-en-terugrit
gebruikt of meer dan 35 ritten doet, ben je best af met een abonnement
van 50 euro.
* Als je minder dan 17 keer per jaar een heen-en-terugrit
gebruikt, koop je best een lijnkaart van 14 euro waarop 10 ritten
staan. Deze kaart koop je in de Lijnwinkel, krantenwinkels en
supermarkten, NMBS-stations, verkoopautomaten van De Lijn. De lijnkaart
staat niet op naam waardoor ze door meerdere personen kan gebruikt
worden, al of niet samen. Een rit op een lijnkaart kost slechts de
helft van een biljet voor één rit. Een lijnkaart blijft
geldig zolang er ritten op staan.
Heb je als 65-plusser nog geen MOBIB-kaart ?
* Indien je een abonnement wenst aan te kopen voor gebruik vanaf
september is het nu de tijd om de MOBIB-kaart aan te kopen en het
abonnement op te laden (voor 15 augustus 2015).
* Je kan ten allen tijde een MOBIB-kaart aankopen en het
abonnement opladen na betaling van respectievelijk 5 en 50 euro. Dit
kan online.
* Formulier in de Lijnwinkel af te geven of door dit formulier
per post op te sturen. Na deze aanvraag wordt de kaart binnen de 4
weken opgestuurd.
Algemeen
* Je hebt steeds een MOBIB-kaart nodig voor een abonnement tenzij
je recht hebt op een gratis abonnement voor personen met een handicap.
De MOBIB-kaart is een 'moederkaart' waarop je vervoersbewijs wordt
opgeladen.
* De moederkaart kost 5 euro.
* Een MOBIB-kaart blijft 5 jaar geldig. De einddatum vind je
vooraan op de kaart. Aangezien de eerste MOBIB-kaarten in 2014 konden
werden aangeschaft, blijven ze geldig t/m 2019.
* Op de MOBIB-kaarten worden stilaan meer en meer
vervoersproducten opgeladen maar voor De Lijn kan voorlopig enkel het
abonnement worden opgeladen.
* Telkens je met een bus of een tram van De Lijn rijdt, moet je je kaart valideren.
* De MOBIB-kaart is een vervoerbewijs op naam waardoor deze kaart niet door anderen mag gebruikt worden.
Meer informatie en probleemmeldingen
* Bel De Lijn : 070 220 200
* Contacteer De Lijn via de website : www.delijn.be
* Signaleer problemen aan de Vlaamse Ouderenraad : info@vlaamse-ouderenraad.be of bel : 02 209 34 53 of 02 209 34 51
Bron : Nieuwsbrief van de Vlaamse Ouderenraad - 05082015
Staf Mertens
Voorzitter
|
|