Liberale Senioren Groot-Leuven (LSL)


Foto van enkele leden van de Liberale senioren








1 september 2015

Het nieuwe abonnement van De Lijn aankopen... of toch niet !?

Op 5 augustus 2015 verstuurde de Vlaamse Ouderenraad een persbericht uit om de onduidelijke communicatie over de nieuwe tarieven van De Lijn voor 65-plussers aan te kaarten. In navolging van dit persbericht verkreeg de Vlaamse Ouderenraad nieuwe informatie van De Lijn met betrekking tot het gratis abonnement voor 65-plussers.

Vanaf 1 september 2015 vervalt het gratis abonnement van De Lijn

Vanaf 1 september 2015 vervalt het gratis abonnement van De Lijn voor 65-plussers, de Omnipas 65+. Voor de meesten althans. Ziehier meer duidelijkheid omtrent de wijzigingen en mogelijkheden. In de loop van de voorbije weken ontving je als 65-plusser en bezitter van een MOBIB-kaart een brief met overschrijvingsformulier en een folder. Kijk na of jij wel een abonnement dient te betalen OF wel degelijk een abonnement nodig hebt !

65-plussers met een statuut ‘Persoon met een handicap’ kregen een gratis papieren abonnement toegestuurd. Van zodra dit statuut wordt toegekend door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) of de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid (FODSZ) geven zij dit door aan De Lijn. Deze mensen krijgen automatisch een gratis abonnement van De Lijn en moeten hiervoor niets doen. Dit gratis abonnement wordt echter nog NIET opgeladen op een MOBIB-kaart.

Wie behoudt een gratis abonnement van De Lijn ?

 De Vlaamse Overheid heeft beslist om voor volgende groepen van 65-plussers verder een gratis abonnement te voorzien :

 * oud-strijders en oorlogsinvaliden

 * 65-plussers met een handicap indien ze VOOR hun 65ste een erkenning kregen bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)

 * 65-plussers die een Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) ontvangen

 * 65-plussers die een Integratietegemoetkoming (IT) ontvangen

Wat moet je doen als je een MOBIB-kaart hebt en recht hebt op een gratis abonnement ?
Reis je momenteel met een MOBIB-kaart met een gratis abonnement voor 65-plussers en heb je recht op een gratis abonnement  gooi dan deze kaart zeker niet weg. Deze kaart is 5 jaar geldig en je hebt ze in de toekomst nodig als ‘moederkaart’ bij de omschakeling van het gratis papieren abonnement voor personen met een handicap naar een elektronische versie.
Indien je na 1 september 2015 vaststelt dat je abonnement niet in orde is, laat dit dan weten aan De Lijn (Tel 070 220 200).

Wat is echt de beste koop indien je geen gratis abonnement krijgt

 * 65-plussers die het statuut van Vervoersgarantie hebben, kunnen een abonnement kopen aan verlaagd tarief, nl. voor 40 euro. Dit geldt voor personen met een Gewaarborgd inkomen voor bejaarden of een Inkomensgarantie voor ouderen.

 * Als je niet in aanmerking komt voor een abonnement aan een verlaagd tarief en meer dan 17 keer per jaar een heen-en-terugrit gebruikt of meer dan 35 ritten doet, ben je best af met een abonnement van 50 euro.

 * Als je minder dan 17 keer per jaar een heen-en-terugrit gebruikt, koop je best een lijnkaart van 14 euro waarop 10 ritten staan. Deze kaart koop je in de Lijnwinkel, krantenwinkels en supermarkten, NMBS-stations, verkoopautomaten van De Lijn. De lijnkaart staat niet op naam waardoor ze door meerdere personen kan gebruikt worden, al of niet samen. Een rit op een lijnkaart kost slechts de helft van een biljet voor één rit. Een lijnkaart blijft geldig zolang er ritten op staan.

Heb je als 65-plusser nog geen MOBIB-kaart ?

 * Indien je een abonnement wenst aan te kopen voor gebruik vanaf september is het nu de tijd om de MOBIB-kaart aan te kopen en het abonnement op te laden (voor 15 augustus 2015).

 * Je kan ten allen tijde een MOBIB-kaart aankopen en het abonnement opladen na betaling van respectievelijk 5 en 50 euro. Dit kan online.

 * Formulier in de Lijnwinkel af te geven of door dit formulier per post op te sturen. Na deze aanvraag wordt de kaart binnen de 4 weken opgestuurd.

Algemeen

 * Je hebt steeds een MOBIB-kaart nodig voor een abonnement tenzij je recht hebt op een gratis abonnement voor personen met een handicap. De MOBIB-kaart is een 'moederkaart' waarop je vervoersbewijs wordt opgeladen.

 * De moederkaart kost 5 euro.

 * Een MOBIB-kaart blijft 5 jaar geldig. De einddatum vind je vooraan op de kaart. Aangezien de eerste MOBIB-kaarten in 2014 konden werden aangeschaft, blijven ze geldig t/m 2019.

 * Op de MOBIB-kaarten worden stilaan meer en meer vervoersproducten opgeladen maar voor De Lijn kan voorlopig enkel het abonnement worden opgeladen.

 * Telkens je met een bus of een tram van De Lijn rijdt, moet je je kaart valideren.

 * De MOBIB-kaart is een vervoerbewijs op naam waardoor deze kaart niet door anderen mag gebruikt worden.

Meer informatie en probleemmeldingen

 * Bel De Lijn : 070 220 200
 * Contacteer De Lijn via de website : www.delijn.be
 * Signaleer problemen aan de Vlaamse Ouderenraad : info@vlaamse-ouderenraad.be of bel : 02 209 34 53 of 02 209 34 51
 
Bron : Nieuwsbrief van de Vlaamse Ouderenraad - 05082015

Staf Mertens
Voorzitter