|
|
1 maart 2015
SENIOREN - EEN ABONNEMENT OP DE LIJN KOST VOORTAAN 50 EURO PER JAAR (PLUS 5 EURO VOOR DE BUSKAART)
Als voorzitter van de
Liberale Senioren Groot-Leuven heb ik half 2014 met meer dan speciale
aandacht geluisterd naar de persconferentie en de visietekst gelezen
omtrent het regeerakkoord van de huidige Vlaamse regering voor de jaren
2014-2019. Een merkwaardig zinnetje viel ons toen onmiddellijk op in
verband met het openbaar vervoer - De Lijn : ’’We stappen
af van de ’gratis’-politiek …’’, werd
toen gesteld.
ZELF BETALEN
In
de kranten stond dan uitgelegd dat de senioren (+65-ers) hun ritten met
De Lijn zelf zouden moeten gaan betalen. Een groot aantal senioren
hebben hun nieuwe buskaart van De Lijn thans ontvangen en hebben
daarvoor reeds 5 euro betaald. Maar eerder hadden politici van N-VA
duidelijk laten verstaan dat dit voorrecht van de senioren - gratis
rijden met De Lijn - eruit moest.
De verenigingen van senioren zijn niet tevreden over het
bedrag dat bekend werd gemaakt voor de abonnementen voor 65-plussers
bij De Lijn. In plaats van het gratis abonnement zullen zij voortaan en
vanaf 1 september 2015 50 euro moeten betalen. Bovendien hebben zij
reeds 5 euro moeten uitgeven ‘’voor de aanmaak van de
buskaart‘’. Senioren die geen of slechts een klein
pensioentje ontvangen en die niet met de wagen rijden en zich niet vlot
te voet kunnen verplaatsen, worden voor voldongen feiten geplaatst.
Voor vele ouderen is het openbaar vervoer hun enige vervoerswijze om zo
lang mogelijk zelfstandig te blijven. De afschaffing van dit gratis
openbaar vervoer zal hen belet-ten of beperken om zelf hun boodschappen
te doen, hun sociale contacten te onderhouden en aan culturele en
allerlei andere activiteiten deel te nemen.
LAGE PENSIOENEN
Door de lage pensioenen beschikken senioren vaak maar over een beperkt
inkomen. Zij die een OMNIO-statuut hebben, blijven van het
hogere tarief blijkbaar gespaard maar voor al wie daar net buiten valt,
betekent de nieuwe maatregel een streep door hun rekening. Bovendien
ligt die 50 euro (eigenlijk 55 euro) ook een stuk hoger dan in
Wallonië. In Wallonië kost het MIVB-abonnement voor
65-plussers SLECHTS 36 euro en in Brussel betalen senioren 60
euro.
Het moet toch zeer duidelijk zijn dat vele senioren ofwel thuis zullen
blijven of opnieuw hun auto zullen nemen om buiten te komen.
GEEN SENIORENSTRUCTUUR
Het is ook
duidelijk dat de NVA - en de andere partijen die zich hieromtrent laten
doen in de Vlaamse regering - het niet hebben voor senioren. Bovendien
heeft de N-VA intern ook geen georganiseerde structuur voor senioren.
Ook sommige andere partijen beschikken over geen echte
seniorenstructuur of doen alsof ze er EEN hebben. De behoeften van deze
groep zijn nochtans niet dezelfde als die van andere groepen in de
maatschappij. Bovendien hebben vele senioren (+55) gestemd op de NVA
bij de laatste verkiezingen. Al deze senioren komen nu bedrogen uit en
zullen bij de volgende verkiezingen wel tweemaal nadenken alvorens ze
op dezelfde manier zullen stemmen. En - wees gerust - binnen 5 jaar
zijn de huidige senioren dan wel wat ouder maar nog niet allemaal
seniel !
‘’NU BIJNA GRATIS‘’, zegt men
De manier
waarop sommigen o.a. de pers de verhoging van het busabonnement
voor senioren voorstellen, stemt tot nadenken. In het Laatste Nieuws
van 13 november 2014 stelt een journalist dat de aanpassing voor
senioren nogal meevalt. ‘’Zij zullen vanaf september 2015
voor een jaarabonnement 50 € moeten betalen. Dat is minder dan 15
cent per dag‘’, schreef de journalist.
Geen enkele senior haalt het echter in zijn hoofd om elke dag
met de lijnbus te gaan rondtoeren als dat niet nodig is. Senioren
rijden enkel met De Lijn als het echt nodig is, maximum 1 of 2 keer per
week en meestal gemiddeld slechts eenmaal per week. Dat kost dus
omgerekend en afgerond 1 € per week. Deze 50 euro (vroeger 40,3399
Bfr X 50 ) kon ‘’vroeger’’ bij gratis rijden
met De Lijn echter voor wat anders gebruikt worden.
(BIJNA) LEGE BUSSEN
Toen men meer
dan 10 jaar geleden het gratis rijden voor senioren heeft ingevoerd,
was dat doordacht. Buiten de spitsuren keken we naar de voorbijrijdende
bussen en moesten vast-stellen dat die zo goed als leeg waren. Er
werden soms slechts 3 of 4 passagiers geteld. Als daarbij enkele
senioren zouden opstappen, was toen de redenering, zou die bus nog voor
dezelfde kostprijs en dezelfde inspanning haar opdracht kunnen
vervullen.
Tot wat jaloezie en naijver leiden kan !!
Staf Mertens
Voorzitter
|
|